pedia-learning

ورود

گذرواژه‌تان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت نام

ثبت نام
انجمن عمومی گسترش فناوری آگو

اگر اولین بار از انجمن بازدید می کنید برای دسترسی کامل به انجمن عضو شوید بعد عضویت قادر به ارسال مطلب و شرکت در بحث خواهید داشت

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکاتی در مورد طراحی بیلبورد خلاقانه و جذاب
06-27-2013, 01:51 PM
ارسال: #1
نکاتی در مورد طراحی بیلبورد خلاقانه و جذاب
آيا تاکنون تابلويي را ديده‌ايد که هيچ احساسي را در شما ايجاد ننمايد و يا به نظرتان کاملا مسخره بيايد در اين صورت بايد از خود پرسيده باشيد که هدف از اين هزينه انجام شده چه بوده است و يا به تابلويي برخورده باشيد که طرح آن بعد از عبور از کنار تابلو همچنان در ذهنتان باقي مانده باشد و ذهن شما را به خود مشغول نمايد. يک تبليغ خوب يک تاثير مثبت در ذهن برجاي مي‌گذارد و کاملا در يادها مي‌ماند و مي‌توان اميدوار بود به هنگام خريد در ذهن بيننده نقش بسته باشد. يک تبليغي که اثر منفي ايجاد مي‌نمايد باز هم در ياد مي‌ماند. براي مثال چنانچه يک تابلويي را ديده باشيد که از آن خوش‌تان نيامده باشد يا به نظرتان مسخره بيايد ، باز هم در ذهن شما نقش مي‌بندد ولي با ديد منفي. پس اهميت طراحي بيش از پيش آشکار مي‌شود.

طراحي بيلبرد با طراحي ساير انواع تبليغات کاملا متفاوت بوده و شيوه و نکات مخصوص به خود دارد همانطور که دليل نمي‌شود کسي که يک دوچرخه‌سوار ماهر است قهرمان مسابقات فرمول يک نيز بشود. امکان ندارد که يک تبليغ موفق روزنامه‌اي حتما يک تبليغ موفق بيلبردي نيز باشد ، زيرا اين دو مقوله کاملا داراي شرايط مجزايي مي‌باشد.
در خصوص طراحي بيلبرد به اولين نکته‌اي که بايد توجه شود ، مدت زماني است که يک تابلو در مخروط بينايي مخاطب قرار مي‌گيرد که بطور معمول هر تابلو حدود هفت ثانيه ديده مي‌شود. اين مدت زماني است که شما فرصت داريد توجه مخاطب را به سمت خود جلب نماييد ، پيام خود را انتقال دهيد ، نام و مشخصات خود را براي او بيان کنيد و در نهايت پس از عبور از کنار تابلوي شما در ضمير او نقشي برجاي بگذاريد.

آيا امکان پذير است؟
اولين هدف تابلو ، جلب توجه مخاطب است. اين مهم‌ترين کاري است که تابلوي شما بايد انجام دهد شما مي‌توانيد به شيوه‌هاي مختلف اين کار را انجام دهيد اما بهترين نصيحت خلاقيت است برخلاف کارهاي رايج کاري انجام دهيد.
براي انجام اين کار شما سه ابزار عمده در اختيار داريد: کلمات ، تصاوير و رنگ.
مهارت شما در بکارگيري اين سه ابزار و شيوه بکارگيري آنهاست که يک تبليغ را تبديل به يک اثر عالي و به ياد ماندني مي‌نمايد. در ذيل ما قصد داريم به نکاتي پايه‌اي در خصوص شيوه استفاده از هر يک آنها بپردازيم.


کلمات
نکته اولي که بايد به آن توجه خاصي داشت نوشته‌هاي بيلبرد است. با توجه به مدت زمان رويت يک تابلو مي‌توان از هشت تا ده کلمه در يک تابلو استفاده نمود تا در مدت زمان قيد شده قابل رويت باشد. نوشته‌هاي بيلبردها بايد تاثيرگذار ، کوتاه ، جالب و ساده باشد تا به راحتي توسط رانندگاني که با سرعتي حدود 50 تا 80 كيلومتر در ساعت از کنار آن عبور مي‌نمايند ، خوانده شود. به همين دليل اطلاعاتي که شما بر روي بيلبرد ارايه مي‌دهيد ، بسيار مهم است. اين اطلاعات معمولا شامل نکاتي همچون نام تجاري شما و اطلاعات مربوط به آدرس و يا شماره تلفن يا وب سايت اختصاصي شما مي‌شود.
چنانچه قصد داريد از آدرس در تابلوي خود استفاده کنيد ، سعي کنيد به ساده‌ترين شيوه اين کار را انجام دهيد. مي‌توانيد از امکان شناخته شده در آدرس خود استفاده نماييد. مثلا جنب رستوران X . اگر تابلوي شما در نزديکي محل کار شما واقع شده است ، سعي کنيد از علاماتي جهت نشان دادن محل خود استفاده نماييد.
اطلاعات کوتاه و مفيد که بتواند اشخاص را از تابلو به مراکز خريد سوق دهد. اين اطلاعات به نظر من يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي يک تابلو مي‌باشند که بايد با دقت و وسواس هر چه تمام‌تر کار شود. نوشتن آگهي تبليغاتي يک دانش و فن است که متاسفانه در ايران کمتر به آن توجه مي‌شود.
متن تبليغاتي بايد بتوانيد ايجاد علاقه براي خريد محصول و يا سرويس مورد نظر نمايد. قصد اصلي در اينجا اين است که به دور از رقابت‌هاي موجود فوايد محصول را بيان نماييد تا به بازار خريد بگوييد به چه دليلي بايد نام شما را انتخاب نمايند.
حوصله بيننده را با واقعيت‌ها سر نبريد. نه زمان کافي است و نه اين کار جوابگو است به جاي آنکه به خصوصيات محصول بپردازيد ، فوايد آنرا بيان نماييد.
بعنوان مثال به جاي آنکه بگوييد يک محصول تا چه حد در برابر نفوذ آب مقاوم است ، به سادگي بگوييد سقف شما هرگز چکه نخواهد کرد.
به مخاطب وعده‌اي بدهيد که به ازاي خريد محصول به آن دست خواهد يافت: جوان‌تر ، زيباتر ، محبوب‌تر ، مورد توجه بيشتر ، آرامش ، آسايش ، سرگرمي ، سهولت در کار ، صرفه‌جويي در وقت و زمان.
اطلاعاتي که شما در اين بخش ارايه مي‌دهيد مي‌تواند شامل نکات زير باشد:
الف. يک توصيف کوتاه در مورد شرکت شما
ب. يک شعار. سعي کنيد شعار شما قابل فهم ، مطمئن ، به ياد ماندني و ساده باشد
ج. مزاياي محصول شما. محصول شما چه مزيتي دارد که محصول شرکت رقيب فاقد آن است؟ به نظر شما اصلا به چه دليلي خريدار بايد نام شما را از ميان دهها نام ديگر انتخاب نمايد؟
پاسخ به اين سوالات بهترين مزايايي است که شما مي‌توانيد به آنها براي مطرح کردن نام خود تكيه نماييد. بدانيد هميشه يک متن ساده که فوايد محصول شما را بيان کرده باشد بهتر از متن پيچيده‌اي که خواننده را گيج نمايد ، جواب خواهد داد. باور داشته باشيد گاهي يک جمله مناسب و يا يک تصوير از ساعت‌ها سخنراني و بحث تاثيرگذارتر است.
فراموش نكنيد تا حد امکان از کلمات کمتر استفاده كنيد.
واقع شدن در يک محل مناسب به همراه يک طراحي ساده قابل درک که به آساني قابل خواندن باشد تا مدت‌ها مي‌تواند يک نام را در يادها زنده نگه دارد. بيلبردها امکان دسترسي به مخاطب را بصورت 24 ساعته و 365 روز در سال دارند و مي‌توانند بازار خاصي را هدف بگيرند پس لازم است بازار هدف را به خوبي بشناسيد.

حالت و ابعاد نوشته‌ها
اندازه بسيار مهم است. نوشته‌هاي شما بايستي بزرگ و واضح باشند تا به راحتي خوانده شوند. بسياري از طراحان نام را از ساير کلمات بزرگ‌تر و ضخيم‌تر انتخاب مي‌کنند. بنابراين به راحتي قابل مشاهده است. در يک تابلو با ابعاد معمولي ، ارتفاع نام شما بايد حدود يک متر و ارتفاع ساير نوشته‌ها حدود 70 سانتي‌متر باشد. نوشته‌هاي کوچک‌تر از 30 سانتي‌متر خوانده نمي‌شوند. چنانچه مجبور شويد براي خواندن يک کلمه بيش از 3 ثانيه به آن نگاه كنيد ، آن کلمه واضح نيست. اگر تابلوي شما به جاده نزديک است نيز اين قاعده را رعايت نماييد ولي اگر تابلوي شما با جاده فاصله دارد نوشته‌ها را بزرگ‌تر نماييد. بخاطر داشته باشيد حروف ضخيم معمولا تاثيرگذارتر از حروف نازک مي‌باشند و اعتماد بيشتري ايجاد مي‌نمايند. سعي كنيد در انتخاب فونت‌ها خلاق و خوش سليقه باشيد به شرطي که اين خلاقيت مانع خواندن نوشته‌ها نشود.
من شخصا پيشنهاد مي‌دهم چنانچه محصول شما يک مزيت خاص دارد که مي‌توان روي آن تكيه کرد آن را به عنوان بزرگ‌ترين نوشته تابلوي خود انتخاب نماييد. البته در انتخاب اين جمله بايد تا حد امکان با دقت عمل نماييد زيرا بيشترين بار تبليغاتي تابلوي شما را بدوش مي‌کشد.

گرافيک بيلبرد
چنانچه قصد داريد از اشکال گرافيكي مانند عکس استفاده نماييد مطمئنا از عکس‌هاي مرتبط با موضوع مورد تبليغ استفاده خواهيد نمود. مثلا تصاويري از ساختمان ماشين و از اين دست ولي بخاطر داشته باشيد زماني مي‌توان يک طرح را موفق شمرد که بيننده را وادار کند بعد از نگاه اول مجددا سر را چرخانده و نگاه ديگري به تابلو بيندازد (Second Look). اکثرا سعي مي‌شود با جلوه‌هاي نوري ابعاد و رنگ‌هاي به کار برده شده ، اين حالت را ايجاد نمود ولي بخاطر داشته باشيد مهم‌ترين رسالت يک طراح ديد تازه و نو مي‌باشد سعي كنيد از چارچوب حاکم بر طراحي‌ها خارج شويد و به شيوه‌اي ديگر به موضوع مورد تبليغ نگاه كنيد. سعي كنيد به ارايه يک اثر عالي فکر كنيد و يک حالت خاص براي آن ارايه دهيد هر چه متفاوت‌تر ، بهتر. ولي اين نکته نبايد طرح شما را درگير پيچيدگي‌هاي غيرمتعارف نمايد. زيرا طرح‌هاي پيچيده از ديد عامه مردم قابل فهم و درک نيست. در زمينه ابعاد گرافيک تابلو گروهي از طراحان تصاوير گرافيكي را به بزرگي تابلو طراحي مي‌نمايند تا به سادگي قابل رويت باشد. گروهي از اشکال سه بعدي استفاده مي‌نمايند و عده‌اي نيز سعي مي‌کنند قسمتي از طرح را خارج از کادر تابلو ادامه دهند تا محدوديت مستطيل شکل را کنار بزنند. هر يک از اين موارد در جاي خود جذاب است و زيبايي خاصي به تابلو مي‌دهد. اگر شکل شما پيچيده است و داراي جزييات خاص مي‌باشد بايستي بزرگ‌تر باشد اما اگر شکل به راحتي قابل تشخيص است و داراي جزييات زيادي نيست مانند يک ميوه ديگر نيازي نيست که خيلي بزرگ باشد.
سادگي بزرگ‌ترين مزيتي يک بيلبرد است هرچه طراحي شما ساده‌تر باشد ، پاسخ بهتري خواهيد گرفت.
اينکه شما قصد داريد از چه نوع گرافيكي در تابلوي خود استفاده نماييد ، تفاوتي ندارد اما مطمئن شويد ابعاد آنها به اندازه کافي بزرگ مي‌باشد که توسط رانندگاني که از فاصله زياد با سرعت بالا از کنار آن مي‌گذرند قابل رويت باشد.

رنگ‌ها
رنگ‌هاي استفاده شده بر روي بيلبرد بايد بادقت و توجه انتخاب شود. بسته به محصولي که قصد تبليغ آن را داريد و حالتي که مي‌خواهيد در بيننده القا نماييد رنگ‌هاي خود را انتخاب نماييد. هر رنگي مفهوم خاص خود را دارد و حالت خاصي را القا مي‌نمايد و نکته جالب اين است که هر رنگي در فرهنگ‌هاي مختلف مفهوم مختلفي دارد. براي مثال سفيد که در اکثر کشورها نشان شادي است ، در برخي کشورها مانند چين و ژاپن نشانه عزاست. پس چنانچه طراحي تابلوي شما قرار است در کشور ديگري نيز استفاده شود بايد اين نکات را مدنظر داشته باشيد ولي بدانيد هر رنگي (اگر چه ممکن است در تبليغات روي کاغذ جالب بوده باشد) در تبليغ بيلبردي قابل استفاده نيست. نکته‌اي که در اين زمينه بايد حتما به آن توجه ويژه‌اي شود ، تفاوت کنتراست رنگ‌هاي استفاده شده مي‌باشد. براي مثال مشکي و زرد و يا قرمز و زرد يا سفيد و قرمز نتايج خوبي را ايجاد مي‌نمايد. چنانچه در بک گراند تابلو از رنگ‌هاي تيره استفاده نموده‌ايد ، حتما نوشته‌هاي خود را با رنگ‌هاي روشن کار كنيد. ممکن است تركيب قرمز و مشکي در تبليغات کاغذي جالب به نظر بيايد ولي در بيلبردها وقتي بيننده با سرعت بالا از کنار آن عبور مي‌نمايد رنگ قرمز با زمينه تيره مخلوط مي‌شود و خواندن آن غيرممکن مي‌گردد. در تبليغ بيلبردي قرمز يک رنگ تيره محسوب مي‌شود و بايد با رنگ‌هاي روشن تركيب گردد. يک نوشته قرمز بر روي يک زمينه نارنجي و يا نوشته آبي بر روي زمينه بنفش به هيچ وجه مناسب نيست زيرا شباهت اين رنگ‌ها مانع از خواندن و يا ديدن آن مي‌شود. استفاده از رنگ‌هاي آبي و سفيد در بک گراند باعث مي‌شود از فاصله دور تابلوي شما با آسمان مخلوط شده و يک شکل شبيه به آسمان بوجود آورد. البته اين مساله در مورد تابلوهايي که بر روي ديوار نصب مي‌شوند صدق نمي‌کند.
کار ديگري که مي‌توان انجام داد استفاده از دو رنگ بر روي يک رنگ زمينه است براي مثال چنانچه شما از بک گراند مشکي استفاده مي‌كنيد مي‌توانيد از رنگ‌هاي سفيد و زرد براي نوشتن خطوط استفاده نماييد اين باعث افزايش توجه بيننده و راحتي خواندن متن مي‌شود.
در تبليغات محيطي که هر روزه مي‌بينيم شاهد از اين قبيل ضعف‌ها هستيم. نمونه‌اي از آن تبليغات انتخاباتي رياست جمهوري بود که چندي پيش بر گزار شد. در تبليغات يكي از نامزدها که به وفور هم ديده مي‌شد رنگ آبي روشن بعنوان رنگ نوشته بر روي رنگ لاجوردي بک گراند استفاده شده بود که اگر چه ممکن است اين تركيب در يک بروشور زيبا به نظر برسد ولي به هيچ وجه تركيب مناسبي جهت تابلويي که قرار است در محل عبور وسايل نقليه قرار گيرد ، نيست.

سعي كنيد در زمينه استفاده از رنگ‌ها خلاق باشيد.
از رنگ‌ها خطهاي دور نوشته و علامات خيلي زياد استفاده ننماييد زيرا اين موضوع خواندن تابلوي تبليغاتي شما را مشکل مي‌نمايد.

يكي از مهم‌ترين نکاتي که در طراحي بايد به آن توجه کرد پرهيز از در هم ريختگي ديد است. چنانچه تابلوي شما درهم و برهم باشد و از نظم خاصي پيروي ننمايد ، بيننده را وادار مي‌کند جاي ديگري را نگاه کند. اگر قصد داريد تابلوي شما يک تاثير مثبت ايجاد نمايد بايد از يک جريان ملايم تبعيت نمايد. زماني كه کسي به تبليغ شما مي‌نگرد مي‌خواهيد اول به چه چيزي توجه نمايد و سپس آيتم‌هاي بعدي را به ترتيب به نحوي بچينيد كه چشم مخاطب را به آرامي به مسير مورد نظر خود سوق دهيد. اگر مخاطب در طرح شما گم شود به راحتي راه فرار را پيدا مي‌کند و به تابلوي شما نگاه نمي‌کند.

در انتها نکته‌اي که لازم است به آن اشاره شود و طراح بايد در تمامي مراحل به آن توجه نمايد اين است که حتما مخاطب خود را بشناسيد ، علايق او را بسنجيد و دلايل او را براي خريد بررسي نماييد و نکاتي را که دوست دارد در مورد محصول بداند بيان نماييد. براي مثال اگر يک خانم خانه‌دار مي‌خواهد يک جارو برقي بخرد ببينيد دوست دارد چه چيزي در مورد محصول شما بداند ، مثلا مطالبي در مورد قدرت مکش آن بداند يک عکس بزرگ از محصول را ببيند يا . . .
زماني كه بازار هدف را به خوبي شناختيد حال دقيقا مي‌دانيد چه کلماتي چه رنگي و چه تصويري مي‌تواند مخاطب را اغنا نمايد. در نهايت مطمئن شويد تابلوي شما براي بازار خريد کاملا قابل فهم و درک است و مي‌توانند منظور شما را به خوبي دريابند.

نکته آخر مانند هميشه تست کردن است.
پس از اتمام کار از شخص ديگري که تاکنون طرح شما را نديده بخواهيد بصورت گذرا نگاهي به تابلو بيندازد و نظرش را در زمينه طرح بيان کند ببينيد چه نکاتي از طرح را به خاطر مي‌آورد و چه نکاتي از نظر او قابل فهم نبوده به اولين سخنان او با دقت توجه كنيد زيرا بيلبردها چيزي جز يک احساس اوليه نيستند.
روش ديگري که جهت پي بردن به نقايص تابلوي خود مي‌توانيد استفاده نماييد به شرح زير است:
1. ابتدا يک پرينت از طرح خود تهيه كنيد و آن را بر روي ديوار بچسبانيد
2. از کسي بخواهيد حدود 10 قدم از طرح دور شود و سپس به سمت نوشته بچرخد و شروع به قدم زدن به سمت آن کند و بعد از نزديک شدن به تابلو روبرو را نگاه کند و از كنارآن بگذرد
3. حالا او مانند يک راننده به تابلوي شما نگريسته از او سوالاتي در زمينه طرح خود بنماييد تا به نقاط ضعف و قوت طرح خود پي بريد:
الف. از او بپرسيد تا چه حد نوشته‌هاي تابلو براي او واضح بوده است
ب. آيا توانسته تمامي مطالب تابلو را مشاهده نمايد
ج. مي‌تواند بگويد تصاوير گرافيكي چه چيزي را انتقال مي‌دادند
د. آياطرح بيلبرد هيچ سوالي براي او باقي گذاشته است؟
هـ. در نهايت تمايلي براي خريد محصول در او ايجاد نموده است يا خير؟

نکات ارايه شده جزء مسايل پايه‌اي اين کار بوده که اميد است مورد استفاده قرار گرفته باشد.

www.nimaganji.ir
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان


Persian Translation by MyBBIran.com - Ver: 4.1
Powered by MyBB, © 2002-2024 MyBB Group.
Theme designed by Marvel (Sidebar created by Yaldaram - Yaldaram.com)
Theme Translation by Mt Edition