گوگل آنالیتیکس – Google Analytics بخش هشتم و پایانی
|
08-25-2013, 02:16 PM
ارسال: #1
|
|||
|
|||
گوگل آنالیتیکس – Google Analytics بخش هشتم و پایانی
بخش آخر گوگل آنالیتیکس
بررسی منوی Content وظیفه اصلی این منو ارائه گزارشاتی در مورد رفتار بینندگان در مورد هر صفحه سایت می باشد. به عبارت دیگر این رفتار بر اساس محتوای موجود هر صفحه ارزیابی می گردد. به عنوان مثال اگر تعداد افرادی که صفحه A را بازدید می کنند به نسبت صفحه B بیشتر است به معنی توجه و ارزش محتوایی بیشتر صفحه B است و یا اگر کاربران از صفحه C از سایت ما خارخ می شوند دلیلی بر ضعف محتوایی و یا خطایی در آن صفحه می باشد. در منوی Content گزینه های مختلفی وجود دارد که همه آنها معمولا فعال نمی باشد. مهمترین بخش این منو که در زیر به بررسی آن می پردازی زیر منوی Site Content می باشد. تصویر بالا مربوط به Site Content و گزینه All page می باشد. در این نمودار وضعیت هر صفحه سایت را از لحاظ بازدید و رفتار بینندگان بررسی می کند. قبل از اینکه اطلاعات درج شده در جدول را بررسی کنیم به قسمتی از شکل توجه شما را جلب می کنم که دور آن را با خط قرمز مشخص نموده ام. سایتها بر اساس تکنولوژی مورد استفاده صفحه های خود را یا بر اساس شماره و یا بر اساس نام مشخص می کنند. به عنوان مثال در سایت mirshahi.info صفحه های سایت بر اساس شماره نام گذاری شده اند مثلا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. در این حالت وقتی می خواهیم صفحه ها را با هم مقایسه کنید بسیار سخت می باشد در این حالت بر اساس عنوان صفحه اقدام به بررسی و مقایسه صفحه ها می نماییم. بالای جدول فوق گزینه Page و Page title وجود دارد که اولی بر اساس نام صفحه و دومی بر اساس عنوان بالای صفحه اطلاعات را به ما نشان می دهند. اما ستون های اصلی جدول به شرح زیر می باشند: ستون اول با عنوان Page views نشان می دهد در بازه زمانی انتخاب شده هر صفحه از سایت ما چقدر بازدید داشته است. بغیر از اولین صفحه که همان صفحه Home سایت می باشد بقیه صفحه ها به طور معنی داری مرتب شده اند. که نشان دهنده اهمیت صفحه برای کاربران است. ستون دوم با عنوان unique page views نشان می هد تعداد بازدید توسط چند نفر انجام گرفته است. ستون سوم با عنوان Avg. time on page نشان دهنده میانگین زمان صرف شده در هر صفحه است. تفاوت ردیف ۸ و ۹ در زمان صرف شده توسط کاربران چه چیزی را به شما نشان می دهد؟ ستون چهارم با عنوان Entrances نشان می دهد کاربرانی که به سایت ما آمده اند از چه صفحه ای به سایت وارد شده اند. مثلا در ردیف دوم که Entrances آن عدد ۶ است یعنی ۶ نفر از کاربران سایت مستقیما به این صفحه وارد شده اند. معمولا صفحه های غیر از Home توسط موتور های جستجوگر به کاربران معرفی می شوند.( بر اساس جستجو بر روی یک لغت خاص ) ستون پنجم با عنوان Bounce Rate نشان می دهد که چند درصد افراد با دیدن صفحه بلافاصله صفحه را بسته اند (دکمه Back را زده اند)و از آن خارج شده اند. ستون ششم با عنوان %Exit نشان می دهد چند درصد کاربرانی که صفحه را دیده اند از سایت رفته اند. مثلا در ردیف دوم با درصد ۸٫۷% یعنی بعد از دیدن این صفحه ۹۱٫۳% افراد تصمیم گرفته اند سایر صفحه های سایت را ببینند. این درصد نشان می دهد که مطلب نوشته شده در صفحه چقدر باعث فراری دادن کاربران از سایت می شود. ستون آخر که در مورد سایتهای با بازدید بسیار بالا مطرح است نشان می ده که ارزش مالی این صفحه چقدر است. این فاکتور به نوعی جهت درج تبلیغات بسیار ارزشمند است اما همانطور که گفته شد برای سایتهایی با ترافیک بسیار بالا مطرح است. در منوی Content و در زیر منوی Site Content موارد اصلی مواردی است که در بالا گفته شد. دو گزینه Landing Page به معنی صفحه ای که کاربران از آن مرور سایت ما را شروع کرده اند و Exit Page به معنی اطلاعات صفحه هایی که کاربران از آن از سایت ما خارج شده اند. هنگام مرور این دو گزینه آخر تنها چیزی که باید دقت کنید این نکته است که نمودارهای ارائه شده در این صفحه ها از دید صفحه های ورودی و خروجی سایت می باشد و این با رفتار کلی کاربران با این صفحه ها متفاوت است. اما به عنوان آخرین گزینه که می توانند برای شما جالب باشد توصیه می کنم بر روی گزینه In-Page Analytics کلیک کرده و به صورت گرافیکی مشاهده نمایید درصد کلیک کاربران بر روی هر قسمت سایت چقدر است. اگر دقایقی وقت صرف کنید متوجه اهمیت و زیبایی این نمودار می شوید. بسیار خوب من در اینجا می خواهم بخش گوگل آنالیتیکس را تمام کنم. اگر چه که بخش های بسیار مهمی از آن ناگفته ماند و بسیار دوست داشتم به بررسی آنها بپردازم. ازجمله بخشی که آمار کاربران سایت را به صورت Live یا زنده نشان می دهد (منوی home و انتخاب گزینه Real time و گزینه overview ) . بررسی این قسمتها را به خود شما واگذار می کنم. شاید در آینده مجددا این قسمت را ادامه دهم. بخش بعدی که مطالب را به آن اختصاص می دهم بررسی روشهای جذب ترافیک یا بیینده برای سایتها می باشد. این بخش را پس از یک مقدمه با بررسی بنر ها و سایتهای پخش کننده بنر ادامه می دهم. با تشکر – مهرداد میرشاهی |
|||
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان